Critics

PROGRESSION - INGLATERRA - ISSUE 34 - WINTER/SPRING 2000 (cubriendo el Festival BS AS PROG 99)

"Baalbek has an eclectic style of progressive coalition with generous jazz-rock courts. The group consists on the baterista Pablo Gonzalez, the bear Fabián Vera, the keyboardist Eduardo Gustavino, saxophonist Pablo Clavijo and the exelente guitarist Gonzalo Romero. They gave a very good impression and we wait great music on the part of Baalbek in the years that they come."

 
  IO PAGES - HOLANDA - Magazine Nº 41

“El grupo argentino Baalbek hizo su debut con "Fata Morgana" (el nombre original de la banda). Este se presena como un grupo compuesto por cinco personas que, a menudo, muestra una variante más pomposa y rockera que el trabajo de "Happy the Man". Los 13 temas instrumentales están compactados (todos entre 3 y 5 minutos), pero tienen, igualmente, mucha variación en los solos, cortos y rápidos. Por ello, se origina una música algo caótica pero ciertamente, un accesible rock sinfónico que se asemeja al jazz-rock con un papel principal para la tan melódica como apasionada música del guitarrista Gonzalo Romero y el teclado colmado de buen sonido de Eduardo Gustavino. Se destacan los momentos en los cuales el saxofón, con sus picantes interrupciones, tiende a sonar como "Alquin". Aunque en la interesante balada "Me Fuí" se escucha un ritmo up-tempo, quedan suficientes giros musicales para seguirla atento. El sonido se caracteriza aquí por ser un poco latoso, típico ritmo sudamericano, sobretodo en la batería pero igualmente sale ampliamente fuerte de los parlantes. Fata Morgana es suficiente alternativa para todas esas bandas progresivas que hoy prefieren tocar melodías de 30 minutos."


  HARMONIE - FRANCIA - Magazine Nº 40

"BAALBEK est un nouveau groupe argentin en provenance de Buenos Aires, terre décidément assez prolifique actuellement pour ce qui nous concerne. Malgré une iconographie de pochette qui se veut ésotérique et des titres de morceaux qui font référence aux mondes du mystère et de l'ombre (fata Morgana, Baba Yaga, Cryptico...), la musique semble inspirée par un enthousisme et une chaleur toute sud-américaine. L'inspirateur principal du groupe est le guitariste Gonzalo Romero et l'on n'est pas surpris de voir que c'est la guitare qui régente tout, qui du moins donne le tempo, désalaissant un rôle de faire-valoir aux claviers et au saxophone. A l'exception d'un ou deux morceaux qui se veulent plus atmosphériques, l'ensemble des compositions déboule sur des tempos rapides. On pense souvent aux Sud-américains de Acidente, Brésiliens ceuxlá, avec un je ne sais quoi de néo. La musique s'avère extrêmement plaisante et agréable, même si l'album se présente un peu comme une carte de visite, un panorama de toutes les facetes du groupe. On aimerait bien que le groupe développe davantage d'ensemble. Un groupe à suivre.


  PROGRESSIVE NEWSLETTER - ALEMANIA - Magazine Nº 37

“Prog from South America - for many still an unknown, exotic terrain. But during the last weeks or months there was to discover absolutely of some interesting from there. Whether are for the harder, complex pace Therefore Sum from Chile, for the Neo Prog / Sinfonic Prog area the still later following Nexus from Argentina or the Baalbek coming from the same country(land) which venture now also still the review on 70's in the teamwork with jazz skirt. The problem with the Spanish language falls already flat, because Baalbek have completely made a mistake to the instrumental progressive, symphonic rail.

A deduction immediately in advance: altogether the sound quality has a little bit become blurred what gives an easily cheap sound just to the keyboards, but altogether is to be classified still as absolutely acceptably.

However, unfortunately, Baalbek the specially submitted swing seems to get lost by the end of the CD, the guitar becomes harder here and there, keyboards and saxophone give special emphasis, the rhythms straighter, it is away from the Prog, but, unfortunately, the quality of the songs must suffer under it.”


METAMÚSICA – BRASIL - AÑO IV - Nº009

"The Argentinean band Baalbek gives us a sample of its music that traces a semi-symphonic sound, along with jazzy and psychedelic elements that stand out with the sporadic use of the sax. Though heavily drawing on a "seventies" sound, reminding one of bands like GNIDROLOG, HAPPY THE MAN and KING CRIMSON, an up to date "nineties" sound dominates. You will will like it. The musicians play at a highly competitive and professional level."


  BLACK RILLS RECORDS - SUIZA - Importante Distribuidora Europea

"New instrumental progressive rock from Argentina. Although there are great keyboard sections, the material can be mostly categorized as harder rock with the predominant guitars. A very complex work with many cuts, full of fantasy and abundant power, as well as some touches of jazz. Pefectly well played up until the very last minute."

 
  EUFONÍA - MEXICO - Estación de radio de la ciudad de Monterrey.

"Album premiere of this Argentinean quintet of instrumental progressive rock. Originating of the city of La Plata, these chavos has playing together from 1994. And it is noticed. From the first court, one receives an overwhelming execution on the part of all the musicians that sound extremely coupled and where all have their moment of glory in the disk. The style, although inside the slope of the progressive rock, this more near the coalition that any other style. In the most vertiginous moments they remind me a little to Mahavishnu Orchestra (without the violin), and in the most electronic to the Brazilian band (and record roommates) Blesqui Zatsas. Is it extremely difficult to choose in terms of quality some song, although yes maybe the most representative is who plays him where I am sure the title refers to who of the band plays him to demonstrate that is not an improvised musician"?. would a point to improve be Maybe to place more relaxed compositions each two or three courts for not saturating the one he/she listens with the inherent intensity of its music. Definitively one of the best Argentinean bands in the moment, comely that should be tremendous live. This disk comes highly recommended.”


 

OLOV ANDERSSON - Reconocido Músico y crítico de Rock Progresivo Sueco.

"BAALBEK Fata Morgana Instrumental prog / symph from Argentina. These five very strong instrumentalists have produced an album of interesting and innovative music. There are elements of classic prog / symph here as well as some jazz / fusion influences. It's hope not their last. This is really, really good. The only thing missing is some nice vocals, which would turn this into a masterpiece. RECOMMENDED.”

 
  MUSEA RECORDS – FRANCIA - Importante Sello grabador y distribuidor Internacional.

"The Argentine label Record Runner released BAALBEK’s first album, an all-instrumental effort entitled " Fata Morgana ", in 2000. It reminds us of CAMEL’s ethereal progressive rock or the symphonism of FOCUS, with a rhythm section worthy of the best jazz-rock groups. The group also features a voluble saxophonist who gets a chance to let rip from time to time..."


  La caja de Música - Por César Mendoza http://www.dlsi.ua.es/~inesta/LCDM/Discos/baalbek_fatamorgana.html
  EL CORTE – ARGENTINA - AÑO 3 – Nº 27

“Directamente desde la ciudad de La Plata llega Fata Morgana, el CD debut de Baalbek editado por el sello Record Runner y distribuido (orgullosamente) en más de quince países del mundo, entre los que pueden contarse Estados Unidos, Brasil, México, España, Francia, Inglaterra, Polonia, Dinamarca, Italia, Finlandia y Japón. Enrolados por momentos en el jazz rock; por instantes en el rock progresivo, y ocasionalmente en el prog sinfónico, Gonzalo Romero, guitarra y teclados; Fabián Vera, bajo; Eduardo Gustavino, teclados; Pablo Gonzalez batería; y Pablo Clavijo, -músico invitado- en saxo y teclados, logran crear los más diversos climas sin que el oyente pierda el rumbo o se distraiga tratando de adivinar qué fue lo que pasó. Producido por Alberto Vanasco y Baalbek, Fata Morgana es el botón, la muestra de aquello que se puede hacer en grande. Mención especial para el arte y diseño de tapa e interiores ¡Bravo!”


  MELLOTRON - ARGENTINA - AÑO 4 - Nº 28

"Sin dudas es un disco diferente. Fata Morgana no está enrolado dentro del rock netamente progresivo sinfónico, sino que es una obra de fusión que utiliza elementos de elaboración más que interesantes. Baalbek es un grupo instrumental, con una identidad bien definida pero no estática. Se permiten bucear en distintas aguas en una búsqueda por demás atractiva. Esa diversidad de horizontes hace que este álbum suene fresco y elaborado a la vez."

Esta entrada también está disponible en: Spanish

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Design Downloaded from free wordpress themes | free website templates | Free Web Icons.